איך לבחור נכון מחשב נייד?

אנחנו יכולים להבין במחשבים הכי בעולם, ועדיין לא להיות סגורים על הפרטים הקטנים כשמגיע רגע הרכישה. מה ההבדל באמת ביןi3,i5,i7? מה יקבע את מהירות התגובה של המחשב? ומה ההבדל בין המהירות שלו ליכולת העיבוד שלו? 

אין כמו להכין קפה ולשבת עם המחשב הנייד בבוקר, רק כדי לשכוח את הקפה ולהיזכר בו כשהוא מאבד את החום בתוספת קרום חלב צף. החיים הטובים.

אמ;לק:
במחשב נייד לגיימינג נשים דגש על הכרטיס מסך והvRAM. במחשב לתוכנות נשים דגש על המעבד והראם. במחשבי מולטימדיה נשים דגש על המסך וגודל המחשב. ובמחשב יום-יומי נשים דגש על להשתיק את מי שביקש מחשב נייד כדי לגלוש באנטרנט.
אסור לוותר על כונן SSD, בלעדיו מערכת הפעלה עם המעבד הטוב ביותר תרגיש צולעת. בשום מחשב (גם היום-יומי).

בעולם המודרני ההספק של בנאדם הוא בהכרח תלוי במחשב שיש לו. מחשב טוב יוביל לעבודה רציפה בלי למצוא את עצמנו מחכים שהמחשב יעבוד, ומחשב גרוע יוביל אותנו לבזבז זמן יקר בהמתנה שהמוצר יעבוד. עם ההתקדמות של היום אין סיבה שנגיע למצבים האלו, וכאן אני יכתוב לכם גם למה צריך לשים לב כדי להיות בין אלה שזמנם לא מתבזבז לשווא. שנתחיל?

לאלו מכם שמכירים את ההרגשה של לקנות מחשב עם מעבד i7 ולא מבינים למה הוא לא רץ בצורה חלקה, אל תפסיקו לקרוא.

הצורה שבה אתם תופסים את עולם המחשבים הולכת להשתנות.
הכל מסתובב סביב שאלה אחת. עבור מה המחשב?
לא תמיד ברור לנו מה אנחנו צריכים מהמחשב שלנו, וכמובן שהכי טוב שיהיה מחשב "ג'וקר" שיתאים לנו לכל דבר שרק נרצה אבל לא תמיד זה מסתדר עם התקציב (מחשב" ג'וקר" יכול להגיע למחיר גבוהה מ5,000 שקל) ולכן הכנתי לנו רשימונת שיכולה לעזור לנו למצוא את ההגדרה המתאימה ביותר למחשב שלנו.
- גיימינג/תוכנות.
- מולטימדיה.
- יום-יומי\משרדי\לימודים.
שאפרט?

מחשב גיימינג כשמו כן הוא, מחשב נייד שבעיקר נשתמש בו לשחק משחקי וידאו. ומחשב לתוכנות הוא מחשב שנשתמש בו בעיקר לעבודה על תוכנות עריכה שונות (עיצוב גראפי, עריכה והנפשה וכו').
בגיימינג נשים את הדגש על כרטיס מסך הvRAM ומחשב תוכנות נשים את הדגש על המעבד והRAM. לא בהכרח מחשב תוכנה יתאים לגיימינג, למרות שבמקרים מסויימים גם בו נצטרך כרטיס מסך (לעבודה עם תלת מימד ואפקטים).
מולטימדיה יהיה מחשב שבו בעיקר נראה סרטים וסדרות ונשמע מוזיקה. ובו נשים את הדגש על המסך והבטריה.
מחשב יום-יומי או משרדי הוא מחשב המקביל לפלאפון גדול, ובעיקר לאנשים שמשתמשים הרבה באינטרנט. מחשב משרדי\לימודים יהיה מחשב שעיקר השימוש בו יהיה אינטרנט ויישומים בסגנון אופיס של מיקרוסופט.



אחרי שהחלטנו מה נדרוש מהמחשב, נשאל את עצמנו 4 שאלות, ונצא לקנות.
שאלה ראשונה: איזה מעבד? ומה ההבדל?

כמו שאתם רואים בתמונה יש עולם ומלואו מאחורי שמות המעבדים.
כרגע כולנו מסתכלים בעיקר (או רק) על הדגם בלי להבין שאנחנו קונים מעבד שלא עונה לדרישות שלנו, או להפך, מעבד שנשלם עליו המון אבל לא נשתמש בחצי ממה שיש לו להציע! הדור יעזור לנו להבין מתי המעבד נוצר וכמה זמן הוא בשימוש, ה- SKU הוא כמעיין מק"ט, והסדרה היא אחד הגורמים המשפיעים במעבד. יהיו מעבדי i7 שבגלל הסדרה שלהם יהיו פחות טובים לנו ממעבדי i5, ועוד המון! כמה סדרות יש ואיך הם נקראות תוכלו לראות באתר הרשמי של אינטל .
לצורך הדוגמה מעבדים מסדרות U הם מעבדים שהייחוד שלהם הוא שהם עובדים על מתחים נמוכים, מה שעוזר להם להשאר קרים, ופותר בעיות קירור במחשבים ניידים. מאחר והם מעבדים "מרוסנים" בחשמל הם גם יפיקו הרבה פחות ממעבד i5 מסדרת HQ המפלצתית (H- ביצועים גבוהים, Q- מסמן 4 ליבות[quad]).
במחשב תוכנה נוודא שנתאים לו מעבד מסדת HQ מאחר והתוכנות יעובדו דרך המעבד הראשי, כמחשב גיימינג בינוני-נמוך יכול להסתדר עם מעבד מסדרת U, מאחר והמשחקים הם תוכנות שמעובדות דרך הכרטיס מסך, כמובן שאם נצליח להכניס מעבדים מסדרות טובות יותר מהU נרגיש את ההבדל, אבל אם השיקול הוא תקציב אז אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ועדיף לשמור את הכסף לכרטיס מסך תו"כ התפשרות על מעבד מסדרה U. מעבד טוב למחשב גיימינג יעזור לכרטיס מסך לטפל במשחק בזמן שהמעבד יחזיק את מערכת ההפעלה וכל הישומים הרצים ברקע.
מחשבי מולטימדיה ירוצו טוב עם אחד ממעבדי הi3, והיומ-יומיים משרדיים יכולים להנות ממעבדי הפנטיום (לא של שנות ה2000 המוקדמות, אל תדאגו) החדשים של אינטל (שחלקם טובים כמו מעבד i3 מהשורה).

שאלה שניה: RAM ?vRAM? מה ההבדל?
הראם הוא המחסן הזמני של המחשב שלו, הוא זכרון שנכתב ונמחק כל הזמן, ההנחת יסוד היא שככל שיש יותר ראם המחשב ירוץ יותר מהר, התשובה לזה היא שחד משמעית לא בהכרח.
מחשב שלא נדרוש ממנו להריץ תוכנות עריכה\תלת מימד\הנפשה יכול להסתדר יופי עם 8 גיגה. 16 גיגה יתאים יותר למחשבי תוכנה כבדים ומחשבי גיימינג לבעלי תקציב.
גיימרים שימו לב לvRAM המובנה בכרטיס מסך שלכם! עדיף להשקיע בכרטיס מסך עם 4 גיגה ראם, ולהיות עם 8 גיגה ראם במערכת מאשר כרטיס עם 2 גיגה ו16 גיגה במערכת.


ראם הוא בגדר המינימום בימינו, פחות מזה וכבר נרגיש את ההבדל מבחינת ביצועי המחשב. כמובן שבמצב שבו הדרישות הם בגדר האינטרנט בלבד נוכל להסתדר עם פחות, אבל במצב הזה אולי עדיף לשקול טאבלט



שאלה שלישית: מה ההבדל בין HDD לSSD? וכמה נפח פנימי אני צריך?

נתחיל בלפתוח את הרשי תיבות והתשובה תגיע די מהר
HDD - Hard Disk Drive
SSD - Solid State Drive
הארד דיסק דרייב משמעותו דיסק קשיח פיזי, בתוך הכונן שעליו נצרב המידע בצורה פיזית.
תנו לי להדגיש, נצרב בצורה פיזית. אנחנו יכולים לשבת ולחכות למחשב שיעבוד בלי להבין למה המערכת כ"כ איטית והתשובה תהיה, הדיסק בכונן הקשיח נצרב פיזית, והמהירות של המערכת תהיה בהתאם למהירות צריבה של הדיסק.
סוליד סטייט דרייב משמעותו כונן במצב סטטי (מוצק), בלי חלקים זזים, בלי דיסק שנצרב, כמו דיסק-און-קי.
כדי להעביר באמת את ההבדל בין סוגי הכוננים דמיינו תחרות בהעברת קובץ של 1 גיגה לדיסק ולדיסק-און-קי, מי נראה לכם ינצח, ובכמה זמן?
אז כמה נפח אנחנו צריכים? לדעתי מחשבים שהם לא מחשבי עבודה או גיימינג לא צריכים יותר מ250Gb, הכונן חייב להיות SSD כדי שהמחשב באמת ירוץ חלק.
לאלה שמחפשים מחשב גיימינג או תוכנה, כונן ראשי שבו נתקין את המערכת הפעלה עם 250-500 גיגה SSD עליו נעבוד ונפיק (נרנדר) את מה שניצור, אצל גיימרים בכונן הזה נתקין את המשחקים המועדפים עלינו, ובנוסף עוד כוננים של 1TB HDD, שישמשו לאחסון החומרים אחרי יצירה, ומשחקים שאנו משחקים בהם לעיתים רחוקות.
במחשב מולטימדיה נקח בחשבון שהיום כמעט הכל רץ בענן. מוסיקה בספוטיפיי ודומיו, וסדרות וסרטים בנטפליקס ודומיו. גם אם אנחנו מורידים סרטים בבית, איננו בעידן הקודם שבו הורדה של סרט היה יכול להיות עניין של שעות. היום תוך 20 דקות הסרט כבר אצלך. המלצה שלי תפסיקו לאגור ספריית סרטים! מורידים, רואים, מוחקים. רוצים לראות שוב חצי שנה אח"כ? מורידים שוב ב20 דקות רואים, ומוחקים.
מחשבים יום-יומיים לא יצטרכו יותר מ120Gb SSD.

שאלה רביעית: מה הגודל המומלץ? רזולוצית מסך? ומה עם המארז של המחשב הנייד עצמו?

קשה להמליץ על גודל, זה עניין של טעם. אני לדוגמה אוהב מחשבים סטנדרטיים של 15.6" אך שוקל לעבור למחשב 14" ללימודים כי הם לרוב קלי משקל וקומפקטיים יותר בלי להפוך למיני מחשבים (שמהם אני סולד, 10" מחשב? תקנה טבלט!)
מבחינת רזולוצית מסך, לרוב נראה 2 רזולוציות (1366*768) HDR, ו FHD (1920*1080). מחשבי גיימינג ותוכנה הם מחשבים עם מפרט גבוהה יותר בדרך-כלל ולרוב נראה אותם עם FHD, אבל מחשבים עם אותו מפרט וHDR ישחקו לטובתינו מבחינת תקציב. אפשר להתרגל לHDR, ואני אישית לא הייתי מפיל עסקה של מחשב עם מפרט טוב רק בגלל שהוא לא FHD, אבל אם יש תקציב כמובן שהFHD נראה טוב יותר בעין.
לאלה שמחפשים מחשבי מולטימדיה, ישנם בשוק מחשבים עם רזולוצית 4K, אם המחשב באמת למטרות מולטימדיה בלבד הייתי לוקח מחשב עם מעבד פחות טוב ונפח נמוך יותר ומשקיע את התקציב במחשב 4K.
בנוסף יש את כל עניין המחשבים המסתובבים והטאצ', מחשב מסתובב 360 כמו הלנובו יוגה או האסוס ויוובוק פליפ יכול להיות נוח מאוד לנסיעות וטיסות, יותר תנועה בציר המחשב מאפשר לנו למצא יותר תנוחות נוחות באוטובוס או במטוס.


אם הגעתם עד לכאן, סימן שמעניין לכם!
אשמח לשמוע ממכם שאוכל לדעת להמשיך ולכתוב.
מצאתם טעות מקצועית? כנסו בי בתגובות, אשמח לשמוע וללמוד עוד ועוד!


תגובות

  1. האם יש דרך ליצור איתך קשר? אני מחפש לרכוש מחשב נייד ולא יודע איזה... הלכתי לאיבוד

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה