איך לנקות נכון את המחשב הנייח שלי?



אחד הדברים שהכי מבאס לגלות, זה שמחשב מלוכלך ירוץ פחות טוב ממחשב נקי. עכשיו יש עוד משו לנקות, וזה גם חתיכת עבודה!אבל תכלס, זה לא כזה מסובך אם עושים את זה נכון.


אמ;לק: לא ננקה את המחשב באותו חדר שבו הוא יונח. נשים לב שאנחנו מנקים בצורה שבה אנחנו מעיפים את האבק החוצה, ולא דוחפים אותו פנימה. מאווררים במארז נחזיק עם האצבע כשננקה עם הלחץ אוויר, מטלית אך ורק לפלסטיקה\ברזל של המארז.
 אין דבר יותר מספק מלהחזיר את המחשב למקומו אחרי ניקוי, וזה בעצם יהיה מוביל לאחד הדברים שהכי חשוב לשים לב אליהם בכל הנוגע לניקוי מחשבים, אל תנקו את המחשב באותו חדר שבו הוא עומד.
במהלך הניקוי אנחנו נוציא מהמחשב כמות מסויימת של אבק (בהתאם לכמה הוא מלוכלך, שזה תלוי בתדירות שבה אנחנו מנקים אותם. אם בשנתיים האחרונות המחשב הביתי לא עבר ניקוי, הפוסט הזה בשבילכם!). אם נשחרר את האבק לאותו חדר שהמחשב נמצא בו, הוא יחזור חזרה לתוך המחשב בצורה כזו או אחרת. הכי טוב פשוט לפתוח שולחן פלסטיק בחוץ, ושם לנקות את המחשב.


אז מה נצטרך?
(1)- 2 פחיות אוויר דחוס.

למה דווקא פחיות?
דווקא פחיות ולא שואב אבק או כל דוחס\דוחף אוויר אחר מאחר ונקיון ע"י שאיבה יכול ליצור מטען סטטי שיפגע ברכיבים. ודוחס אוויר מכל סוג אחר שאינו מיועד לניקוי מחשבים יכול לדחוף על הרכיבים לחות ונוזלים שמצויים או באוויר, או באותו מכשיר שנשתמש בו. 
למה 2?
שימוש ממושך בפחיות מסוג זה מקרר אותם, וכשהם קרות הם לא עובדות באותו עוצמה כמו כשהם לא קרות, נשתמש באחת עד שתקפא, ונעבור לשני עד שהראשון יפשיר. את הפחיות ניתן להשיג כמעט בכל חנות אלקטרוניקה שמכבדת את עצמה. המחיר בארץ יכול לנוע בין 50-80 שקל לפחית. אני לא קונה פחיות שקטנות מ400 מ"ל. למי שהמחיר יקר לו, אפשר לקנות מאיביי בלחיצה כאן . (8 פחיות ב245 שקל = 30-31 שקל לפחית)
מה דעתך על נשיפה עם הפה?
יהרג ובל יעבור. אני תו"כ הכנת המדריך בעצמי נשפתי מס' פעמים מתוך רפלקס, ומהר רצתי להביא נייר סופג לספוג את הרוק שלי מהרכיבים. לרכיבי מחשב רוק של בני-אדם לא כ"כ מומלץ. בלשון המעטה.
(2)- מברשת רכה. 
ממכונת תספורת, או מכחול צביעה חדשה. בשיתוף עם לחץ האוויר תעזור לנקות בצורה טובה ביותר.
מה עם מברשת שיניים?
עדיף שלא מברשת שיניים מחשש שתתלוש רכיבים, אלה אם כן המברשת רכה והידיים האוחזות בה עדינות.
(3)- מיקרופייבר או מטלית נקייה.

למה מיקרופייבר או מטלית נקייה עם יש את הלחץ אוויר?
לחץ האוויר ישמש אותנו כמעין מטלית בכל הנוגע לניקוי רכיבים (לוחות אם, כרטיסי מסך וכו') כשמטלית תעזור לנו לנקות חלקים במארז בעיקר שעשויים פלסטיק וברזל. מכאן אפשר להבין שאין מה לבזבז מהפחיות לחץ אוויר על חלקים במארז שאינם רכיבים או רגישים ללחות ומים.
(4)- כפפות לייטקס.

מוגזם?
לא מדובר על הגנה על ידיינו, אלה על הגנה על חלקים ששמן מהאצבעות שלנו יכולים לגרום לנזק בטווח הארוך. בעיקר אותם רכיבים שנחזיק בזמן שננקה עם לחץ אוויר.
הצטברות אבק על להבים של מאוורר טובה לו בדיוק כמו לשחות עם אבן קשורה לרגל.
לניקוי בסיסי: נקח את המחשב החוצה\לחדר שונה. נפתח את המארז, על לוח האם נעביר לחץ אוויר עם מכחול צביעה חדשה (שלא ראה צבע מעולם!). אם יש כרטיס מסך, ננתק אותו וננקה אותו מחוץ למארז (שלא כל האבק שהצטבר בו, ישתחרר לחלל המחשב) במידה וניתוק כרטיס המסך היא לא משו שנרצה לעשות או להסתכן בלעשות, ננקה את הכרטיס מסך קודם בלחץ אוויר ואת לוח האם והמארז אח"כ. את המאוררים במארז אפשר לנקות עם מטלית יבשה. או בשיתוף של המכחול עם לחץ האוויר.

כדי לנקות בצורה יעילה ובריאה למחשב נשתדל להתיז ממרחק של 30-50 ס"מ, מרחק קרוב יכול ליצור אפקט של קיפאון מה שיכול לפגוע במחשב וברכיבים.
אחד הדברים הקשים בתהליך הניקוי הוא להתאפק ולא להתיז את האוויר על המאווררים כך שהלחץ יסובב את הלהבים של המאוורר. כשננקה מאווררים במארז נחזיק את אחד הלהבים עם האצבע ונמנע מהמאוורר להסתובב. לתת למאוורר להסתובב במהירות יכולה לפגוע במנוע שלו ולקצר את חייו.

בעזרת המברשת ולחץ האוויר נעבור על לוח האם, וכל לוח אלקטרוני אחר. בעזרת המטלית או המיקרופייבר נעבור על החלקים העשויים פלסטיק או ברזל. תמנעו מ"ניגוב" לוח האם או כל לוח אלקטרוני אחר עם המטלית מחשש לתלישת רכיבים.
תנסו לנחש איך צילמתי את התמונה.
בניקוי כרטיס מסך או כל כרטיס אחר מומלץ לנתק את הכרטיס ולנקות כמו בתמונה, כשלחץ האוויר נכנס דרך הצלעות ועולה אל המאווררים (אם יש) מבפנים-החוצה.

בכל הנוגע לנקיון הרדיאטור, אם אתם רוצים לעשות ניקוי יסודי שכולל הפרדת המשאבה מהמעבד והחלפת משחה טרמית אני יפרט על כך בהמשך, בתמונה תוכלו לראות שממש הפרדתי את הכל, אבל לא באמת חייבים להוציא את כלל המערכת מהמארז. אפשר לנתק את הרדיאטור, לנקות וישר להבריג חזרה פנימה.
במידה ואין לכם קירור נוזלי אלה צלעות קירור ומאוורר ננקה אותו באותה שיטה כמו הכרטיס מסך, את האוויר נדחוס אל צלעות הקירור ולא אל המאוורר, ובכך נמנע מהאבק להדחף עוד יותר פנימה, אלה שיצא מאותו מקום ממנו נכנס.


החץ הכחול הוא הכיוון בו נכון את לחץ האוויר, כשהחצים האדומים יהיו הכיוון שבו נמצא האבק.
 כדי לנקות את צלעות הקירור של הרדיאטור נעבוד לפי השיטה שבה אנחנו דוחפים את האבק החוצה, ולא דוחסים אותו עמוק יותר פנימה. במידה ונצטרך עזרה ממברשת, נעשה זאת בעדינות שלא נפגע ברדיאטור.


בונוס: החלפת משחה טרמית על המעבד.
בשביל לנקות את המשכה הטרמית על המעבד נשים לב שיש לנו:
-מטליות אלכהל קטנות.
-משכה טרמית למרוח על המעבד שננקה.
(משחה טרמית באיביי)





כדי להגיע לתוצאות מקסימליות כדאי שלמעבד שלנו לא יהיה חם מידי.
משחה טרמית קיימת על כל מעבד, ותפקיד המשחה לעזור למעבד להוליך את החום החוצה. המשחה קיימת בכמויות שונות, אני עם המשחה שקיבלתי עם המארז של הקירור הנוזלי שלי, וצריך לשים לב שלא להגזים עם הכמויות.

דווקא כאן בהתעסקות עם המעבד כדאי לוודא שאנחנו עם כפפות לייטקס. לא מומלץ ששמן מהאצבעות שלנו יגע במשטח נחושת המוצמדת למעבד במשאבת הקירור נוזלי.
מוקף בכחול המשחה הטרמית הקודמת, לדעתי, בפעם הקודמת שמתי יותר מידי משחה.



את המשחה נשים בגוש במרכז במעבד, ועליו נצמיד את צלעות הקירור\משאבה 

אם הגעתם עד לכאן, סימן שמעניין לכם!
אשמח לשמוע ממכם שאוכל לדעת להמשיך ולכתוב.
מצאתם שגיאה מקצועית? כנסו בי בתגובות, אשמח לשמוע וללמוד עוד ועוד!

תגובות