מתי נשתמש ב SSD ומתי בHDD ומה ההבדל?

הבעיה העיקרית בשאלה "מה ההבדל בין כונן SSD לכונן HDD" הוא שתמיד מנסים להשוות בין שני הסוגים. אנסה לשנות את נקודת המבט שלכם על הכוננים בציטוט הבא: למרות שיש הבדל בין 2 סוגי הכוננים, אסור לנו להבין מכך שאחד עדיף על השני. הם 2 מוצרים שעונים על 2 סוגים שונים של צרכים בנוגע לאחסון ונפח.



אם נפתח כונן HDD נוכל לראות את הדיסק שעליו נצרב המידע 


אמ;לק: כונני SSD טובים בהחלט למקום שבו נתקין תוכנות, בין היתר מערכות הפעלה, מוצרי אדובי למניהם משחקים וכו' וכונני HDD טובים לאחסון של קבצים סטטיים (=קבצים שיפתחו רק אם נגש ונפתח אותם), כמו מוסיקה, סרטים, תמונות, קבצי וורד וכו'


כל מי שיצא לו לעמוד מול מוכר מחשבים יצא לו לשמוע את השורות הבאות "כונן קשיח בנפח X...", או "כונן SSD בנפח X.." חוץ מהעובדה שSSD יותר מהיר, ובהתאם גם יותר יקר. מה באמת ההבדל בין 2 סוגי הכוננים? ומתי אעדיף HDD על פני SSD ולהיפך?אז בואו נתחיל בלפרק את רשי התיבות בשני סוגי הכוננים ונבין במה הם שונים.


S.S.D = Solid State Drive. בעברית, כונן במצב יציב, או כונן ללא חלקים זזים, על בסיס זיכרון פלאש. בקיצור כמו דיסק-און-קי בצורת כונן.
H.D.D = Hard Disk Drive, בעברית, כונן דיסק קשיח, זאת אומרת כונן שבליבו יש דיסק פיזי (לא דיסק סטנדרטי כמו שאנחנו מכירים) שמסתובב ועליו נצרב המידע בצורה פיזית .
אז רגע, מתי אני אעדיף כונן SSD (על בסיס זכרון פלאש), ומתי כונן HDD (על בסיס דיסק פיזי שנצרב)?
אז הכל קם נופל על השאלה: מה אנחנו מתכננים להכניס לכונן?

כונני SSD מצוינים עבור הפעלה ראשונית של תוכנות. למה? הטכנולוגיה של זכרון הפלאש יעילה בכל עניין הקריאה של הקבצים הקטנים, ובכל פעם שנדליק תוכנה (מערכת הפעלה היא גם כן תוכנה) כדי להרים את התוכנה לאוויר המחשב מחפש וקורא את כלל הקבצים הקטנים המרכיבים את התוכנה.
 אם התוכנה הייתה מותקנת על כונן מסוג HDD יקח למחשב 
זמן פיזית להניע את הדיסק ולחפש את אותם הקבצים, שלא כמו בזיכרון SSD שבו כל המידע נשלף הרבה יותר מהר. כמה יותר מהר? הכל תלוי בסוג כונן הSSD ובטכנולוגיה שלו. סיפור אחר, מאמר אחר.

כונני HDD מצויינים עבור אחסון וגיבוי. כונן SSD של 240 גיגה יכול לעלות כמו כונן HDD עם נפח 4 טרה, מדובר על הבדל קריטי בכל נוגע לסוגיית התקציב, הרבה יותר נפח בתמורה לכסף שנשקיע.
את כל הקבצים הגדולים (שאינם תוכנות) התמונות, שירים, סרטים, משחקים מסויימים, דברים שנייצר בעזרת תוכנות עריכה (קטעי וידאו שנרדר, פרוייקטים בפוטושופ וכו') ושאר הירקות נדחוף לכונן HDD. הכונן בר שחזור ובמידה וקוראת תקלה יש דיסק פיזי צרוב עם המידע בתוך הכונן, נוכל לחפש מעבדה שתיתן שירות גיבוי ושחזור למידע שלכאורה אבד, לי אישית לא יצא לחפש שירות שכזה אך על הדף המידע לא נעלם. לאומת דיסק SSD שבמידה ותהיה בו תקלה רק בתנאים ספציפיים יהיה אפשר לשחזר את המידע. ובנוסף קבצים סטטים, שלא יפתחו אלה אם ניגש אליהם ונפתח אותם ובעצם ביחד עם הכונן נגיע לנקודה שבה הם שמורים על הדיסק, לא נרגיש בהבדל מבחינת הטכנולוגיה שבה שמרנו אותה, הם יפתחו באותה מהירות. השאלה היא באיזה מהירות נגיע לשם.

יש עוד סוג של כוננים המשלבים בין 2 הטכנולוגיות של זיכרון הפלאש והדיסק הקשיח. הם עולם שלם וכדי לפרט עליהם אכתוב מאמר נוסף.



אם כבר נגעתי בקצה המזלג בכל הנוגע לעניין האמינות, מה באמת הכונן האמין ביותר?
שאלה מעניינת, בלי פסק דין חד משמעי. יש שיגידו שכונני HDD אמינים יותר בגלל הסיבה שהבאתי למעלה, אם הכונן נדפק המידע עדיין קיים על הדיסק, מה שלא נכון בכונני SSD, שברגע שנדפק המידע הולך איתו. 
אבל גם אסור להתעלם מהעובדה שרכיב אלקטרוני עם חלקים זזים מועד יותר לפורענות. ז"א כונן קשיח הוא רכיב עם חלקים זזים יהיה וגם כן סיכוי גבוהה יותר להדפק (אם הכונן לדוגמה נמצא בשיפוע, יכול לגרום לנזק לאורך זמן, בשונה מכונן SSD).
כונני SSD יכולים להשאר אמינים לאורך שנים אם נוודא שאנחנו בעיקר קוראים מידע מהכונן, ולא כותבים עליו הרבה. (קוראים? משתמשים במידע הנמצא עליו, לדוגמא, פותחים תוכנה מסויימת. כותבים? מוסיפים מידע לכונן, לדוגמא, להוריד קובץ מהאנטרנט ולשמור אותו על הכונן) השחיקה בכונני SSD תהיה בעיקר בפעולת הכתיבה, ולא בפעולות קריאה ממנו.

אז מה האיזון שאני מחפש במחשב שלי?
כונן SSD עם נפח המתאים לכמות התוכנות שנרצה להתקין על המחשב. לי אישית כונן של 240 גיגה יהיה מעל ומעבר, ובתנאי שהדברים היחידים שאני יכניס לכונן הוא תוכנות ומשחקים.
וכונן HDD לאחסון המידע שאני צובר עם השימוש במחשב. הסרטים והתמונות שלי, המוסיקה, כל מה שאני מייצר מהadobe after effects בגלל שהמחיר של כונני HDD הוא נמוך פי כמה מכונני הSSD, כל המרבה הרי זה משובח, תתחילו מנפח של טרה אחת לפחות ועם השימוש במחשב תראו אם אתם נזקקים למעבר. במידה ואחרי כמה חודשים אנחנו רואים שהכונן מלא ונצטרך עוד, נשדרג לכונן HDD עם פי 2, או פי 4 בנפח. נבקש יפה מהמעבדה שבה נשדרג את המחשב לכונן עם נפח גדול יותר שיעבירו את המידע מהכונן הקשיח לכונן החדש שקנינו. לא תהיה עם זה בעיה כי את מערכת ההפעלה התקנו על כונן הSSD! והכונן HDD שלנו הוא כמעין כונן אחסון חיצוני - אבל פנימי! 

ואם כבר נגעתי בכונן איחסון חיצוני, למה שלא אקנה מחשב עם כונן SSD, ופשוט אשתמש בכונן קשיח חיצוני לאחסון וגיבוי? 
כונן פנימי מחובר בכבל ישירות ללוח האם ולכן יהיה מהיר יותר בכל הנוגע לכתיבה על הכונן מכל כונן קשיח חיצוני.
גם כונן פנימי מחובר בצורה הרבה יותר יציבה. למה אכפת לנו מחיבור יציב? לא נרצה להעביר\לשמור\להוריד קובץ לכונן ולגלות שבאמצע הדרך התנתק, והקובץ לא הועבר בשלמותו או שלא הועבר בכלל.


תגובות